problem med kombinationer del 2..
läs detta inlägget först för att förstå lättare .. *länk*
Ha den sneda bommen lågt till en början – många hästar stannar när dom ser den eftersom dom inte kan hoppa åt det hållet som dom helst vill.
HÄSTEN STANNAR UPP ÖVER FÖRSTA HINDRET I KOMBINATIONEN OCH BLIR BROMSIG MELLAN HINDREN.
Då får du rida framåt. Ridningen till första hindret ska du lägga dig i, sen ska det fungera mellan hindren. Kommer du in med för dålig galopp, för fort eller om hästen tittar på B-hindret blir det inte rätt. Rid alltid normalt in på första hindret.
DET BLIR TVÅ GALOPPSPRÅNG ISTÄLLET FÖR ETT I KOMBINATIONEN.
Börja med att korta avståndet i kombinationen så att hästen lär sig att hoppa med ett språng emellan. När den har förstått det kan du successivt länga avståndet. Ska du tävla måste du rida på ett galoppsprång där det är tänkt att det ska vara ett språng för att hästen ska ha en ärlig chans. Så börja lätt och kort och träna mycket.
– Det finns ingen häst som har en så kort galopp att den inte kan ta sig igenom en kombination på det antal galoppsprång det är tänkt, menar Fredrik.
Om du har en kombination med samma avstånd emellan men den ena består av två oxrar och den andra av två räcken kommer den kombinationen med två räcken att kännas kortare på grund av att hästen landar längre bakom ett räcke.
PROBLEM ATT FÅ TILL VÄGEN I BÖJDA LINJER
Här måste du känna att du har kontroll på båda sidorna. Hoppa – gör volt – hoppa vidare. Gör detta flera gånger tills du känner att hästen går på det spår du vill. Sen när du tar bort volten har du hästen på den linjen du vill.
Problem med böjda linjer kommer ofta när du inte har full kontroll och när du får korsgalopp eller om hästen drar lite eller landar i fel galopp. Då försvinner hela din fokus som du egentligen skulle ha lagt på att få en bra väg. Var alltid konsekvent och jobba med att alltid rida bra vägar på böjda linjer. Från mitten på första hindret till mitten på andra. Vägen mellan hindren är viktigare än själva sprången.
– Det är alldeles för lätt och för vanligt att vi slarvar med vägen och hästen välter i svängen,berättar Fredrik.
Text och foto » Jenny Abrahamsson Tidigare publicerat i nr 7 2008.
Hittade artiklen på equipage.se :)
/Fanny